Geen nieuwe fietsbruggen in de grachtengordel

De Herengracht bij de Leidsegracht waar een fietsbrug zou komen. De Singelgracht bij de Leidsegracht waar een fietsbrug gaat komen.
Het plan om nieuwe fietsbruggen te maken in grachtengordel is van de baan. De deelraadscommissie besloot in oktober een nieuwe fietsroute te maken over de Leidsegracht en de Herengracht. Bij het Bijbels Museum komt een fietsstrook tegen de rijrichting in – geen geasfalteerd fietspad, maar een gemarkeerd gedeelte van de rijweg, dus niet langs het water zoals elders op de Herengracht. Langs het water komt een wandelpad. Over de fietsbruggen over de Herengracht tegenover de Leidsegracht en over het Singel bij de Beulingstraat wordt niet meer gesproken, wel nog over de fietsbrug over de Singelgracht, maar die is veel minder schadelijk voor het stadsbeeld.

De VVAB heeft twee jaar geleden felle kritiek geleverd op de beslissing van de deelraad fietsbruggen te maken in het vrijwel onbedorven gedeelte van de 17de-eeuwse binnenstad (zie: Deelraad wil nieuwe fietsbruggen, in: Binnenstad 195, november 2002). De grachtengordel is het kerngebied van de beschermde binnenstad waarvan de plaatsing wordt voorbereid op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Het begin van de Leidsegracht wordt gedomineerd door een fraaie boogbrug uit 1722 – die overigens momenteel wordt gerestaureerd.
Het voorstel kwam van GroenLinks: “Dit is ons meest ingrijpende voorstel, omdat voor de aanleg van deze route drie nieuwe fietsbruggen moeten worden gebouwd. Eén brug over de Singelgracht, één over de Herengracht en één over de Singel. De aanleg van nieuwe bruggen op zeer ‘gevoelige’ plekken in de binnenstad zal wel de nodige architectonische inventiviteit vragen.” (Nieuwe fietsroutes in de binnenstad van Amsterdam, 2002.)

Mini-doorbraak

De geprojecteerde fietsroute Leidsegracht met nieuwe bruggen over de Singelgracht, de Lijnbaansgracht en de Herengracht

Het voorstel kan gezien worden als een mini-verkeersdoorbraakje, een echo van de plannen van een halve eeuw geleden om de Beulingstraat te ontsluiten als een verkeersroute naar het stadshart. Niet de auto maar de fiets is nu het vervoermiddel waaraan de stad moet worden aangepast, maar er zijn eveneens doorbraken en asfalt voor nodig. Gelukkig gaat het niet door en blijven wij verschoond van ‘architectonische inventiviteit’ in het mooiste deel van de binnenstad!

In de deelraadscommissie verbaasde Fjodor Molenaar (GroenLinks) vriend en vijand nog met een alternatief voorstel om een deel van de Herengracht bij het Bijbels Museum te dempen. De walmuur wordt momenteel vervangen en van de gelegenheid zou gebruik gemaakt kunnen worden om een bredere wal te maken ten behoeve van een volwaardig fietspad. Ook dat gaat, als het aan ons ligt, niet lukken.

Walther Schoonenberg

(Uit: Binnenstad 208, november 2004)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.