Vijzelgracht, gezien naar de Prinsengracht, vlak voor de demping in 1933. | Recente luchtfoto van de Vijzelgracht, met de aanleg van het metrostation in volle gang. |
De Vijzelgracht was een kleine radiaalgracht tussen de Prinsengracht en de Lijnbaansgracht, waarlangs de
Vijzelstraat liep, een belangrijke radiaalstraat die tot aan de Munt doorloopt.
De demping van de Vijzelgracht in 1933 was een gevolg van de verkeersdoorbraak van de Vijzelstraat. De
stad had behoefte aan een verkeersroute naar de zuidelijke stadsuitbreidingen.
De Vijzelstraat begon tegenover de Munt met een flessenhals van 7 m, daterend van voor 1600.
In 1907 besloot de gemeenteraad de Vijzelstraat te verbreden tot 22 m, door afbraak van de huizen langs de
westzijde. In 1917 verdween de bebouwing tussen het Singel en de Herengracht, een jaar later die tussen de
Heren- en Keizersgracht, in 1926 tenslotte tussen de Keizers- en de Prinsengracht. In 1933 volgde tenslotte
de demping van de Vijzelgracht. Dat was eigenlijk overbodig want de Vijzelstraat had genoeg ruimte naast
de Vijzelgracht: de gedempte gracht werd een onbestemd stukje openbare ruimte.
Momenteel is de bouw van het metrostation Vijzelgracht in volle gang. De ruimte boven het metrostation
is op dit moment nog onbestemd, alhoewel rekening wordt gehouden met de aanleg van een ondergrondse
parkeergarage.
Uit het rapport van de TU Delft: plattegrond van de Vijzelgracht met gracht. |
Uit het rapport van de TU Delft: dwarsdoorsnede van het metrostation en de gracht met het profiel van de Vijzelgracht daarboven. |
De buurt is falikant tegen de aanleg van de ondergrondse parkeergarage, o.a. vanwege de aanzuigende werking van de garage en de lelijke ingangen die nodig zijn, en heeft als alternatief daarvoor een plan gemaakt voor de aanleg van een gracht. Drie studenten van de TU Delft hebben onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een gracht. Zij kwamen tot de conclusie dat er voldoende ruimte is voor stoepen, straat, een trambaan, ingangen van het metrostation en een gracht aan de westzijde. Het comité VijzelGracht - Entrée met KRACHT! heeft o.a. architect Sjoerd Soeters achter zich. Stadsdeelwethouder Guido Frankfurther, bekend van o.a. het plan om in de Westerstraat of de Elandsgracht een gracht terug te brengen, heeft echter laten weten dat het terugbrengen van het water in de Vijzelgracht een 'gepasseerd station' is, omdat het metrostation al wordt gebouwd en wijziging van de bestaande plannen zonder parkeergarage veel geld zal kosten. In 2007 wordt echter pas de definitieve beslissing daarover genomen.
Raamaffiche van het Comité Entrée met KRACHT! |
(WS, 24/7/2005, gewijzigd 5/8/2005)
Meer lezen:
[Van dempen tot weer opengraven]
[Werkgroep Open de Grachten]
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.