Het stedelijk kader buitenreclame probeert antwoord te geven op de vraag hoe reclame van marktpartijen en ondernemers inpasbaar is in de openbare ruimte in Amsterdam. De culturele en economische diversiteit maken Amsterdam aantrekkelijker voor bedrijven, zegt de gemeente, om op straat te adverteren. De schaarse ruimte dreigt daardoor één grote reclame-uiting te worden. De gemeente zegt een keuze te willen maken tussen een kwalitatief goede inrichting van de openbare ruimte met voldoende ruimte voor de gebruikers en het geven van ruimte aan buitenreclame. Buitenreclame mag, zolang de voetpaden maar vrij blijven. Voor de binnenstad gelden 'enige beperkingen'.
De gemeente heeft de volgende uitgangsgpunten geformuleerd.
Spreiding
Veel adverteerders richten zich nu op de binnenstad, maar Amsterdam is, zegt de gemeente, groter dan de grachtengordel. Er zijn ook reclamemogelijkheden aan de IJ-oevers, de Zuid-As, maar ook in de stadsdelen Zuidoost, Nieuw-West en Noord. Dit biedt ruimte, vindt het College, voor een gelijkmatiger spreiding van buitenreclame over de stad. De reclamewildgroei moet over de hele stad worden verspreid.
Innovatieve combinaties
Buitenreclame ontwikkelt zich naar een interactief en digitaal medium met veel verschillende toepassingsmogelijkheden. Reclameobjecten kunnen ook worden gecombineerd met oplaadpalen voor elektrische voertuigen, antennes voor mobiel dataverkeer of multifunctionele straatlantaarns, schrijft de gemeente. Door objecten te combineren kan het aantal objecten in de openbare ruimte worden beperkt. Ziet u het al voor u? Lantaarnpalen met LED-schermen?
Duurzaam
LED-schermen en andere vormen van digitale reclame maken, schrijft de gemeente, papieren affiches overbodig. Dat betekent minder papier en onderhoudsmedewerkers hoeven niet wekelijks met de auto de stad in om de posters te verwisselen. Dit biedt een extra argument voor LED-schermen in plaats van posters, overweegt de gemeente. De stad wordt duurzamer wanneer er LED-schermen worden geplaatst.
De VVAB heeft in haar schriftelijke inspraakreactie kritiek uitgeoefend om het loslaten van het stringente reclamebeleid van vorige gemeentebesturen. Zo staat ook de steigerdoekreclame weer ter discussie. Het huidige reclamebeleid is erop gericht reclamewildgroei in het publieke domein te voorkomen om de kwaliteit van de openbare ruimte in stand te houden. Het gaat hier, vindt de VVAB, om een klassieke overheidstaak waar iedereen, uiteindelijk ook ondernemers, bij gebaat is. Dat wordt nu afgedaan als een 'anti-reclamebeleid', een eenzijdige visie die het publieke belang van beperking van reclame-uitingen in de openbare ruimte nogal veronachtzaamt. De VVAB schrijft dat het nieuwe beleidskader de stad als verdienmachine moet legitimeren. "Voorkom dat Amsterdam één grote verkoop-etalage, een flipperkast vol bewegende beelden wordt."
Meer lezen:
[Inspraakreactie VVAB] (PDF-bestand, 17 juli 2016)
(WS, 17/7/2016)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.