Het raadsadres luidt als volgt.
Gemeentebestuur van Amsterdam
Stadhuis Amsterdam
Amstel 1
1011 PN Amsterdam
Geachte leden van het Gemeentebestuur,
De monumentenbeschermende verenigingen Amstelodamum, Het Koninklijk Oudheidkundig
Genootschap, de Bond Heemschut, de Stichting Diogenes, de NV Stadsherstel, de Vereniging
Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad en het Cuypers Genootschap, afd. Amsterdam, die tezamen
optreden als “Amsterdam Overleg”, hebben zich reeds vroeger in onderscheidene zaken tot u gewend
en zij doen dit thans inzake de aanleg van de Noordzuid-metrolijn.
Onze deelnemende leden verschillen soms van mening in het gevoerde overleg over belangrijke
onderwerpen die betrekking hebben op monumentenbeschermingsgebied. Dat is ook het geval bij de
Noordzuid-aanleg.
Het Amsterdam Overleg acht snelle en doeltreffende openbaar vervoersverbindingen in de zich
uitbreidende hoofdstad vanzelfsprekend een positieve en te ondersteunen zaak. Maar een metro-aanleg
door de oude stad is een ontwikkeling die zorgen baart omdat, met alle waardering voor de
gemeentelijke bescherming van de bestaande (monumenten)bebouwing en de bescherming van het
stadsbeeld, toch zal een en ander een aantasting kunnen ondergaan. Van onze verenigingen echter
oordeelt de Bond Heemschut dat de door het gemeentebestuur toegelichte beschermingsmaatregelen
een toereikende bescherming zullen kunnen bieden.
Het voltallige Amsterdam Overleg oordeelt echter dat de stationsaanleg langs het Rokin en langs de
Vijzelgracht een dusdanig uiterlijk zal aannemen dat het stadsbeeld zal worden geschaad. Wij wijzen
erop dat onder meer bij het Rokin-tracé niet de gelegenheid is benut de bestaande aantasting van het
straatprofiel ongedaan te maken. Een aanleg van een ondiepe waterstrook boven een parkeerdek (met
daaronder het stationsgebied) zou een aanzienlijk verbetering van de reeds vroeger geschonden situatie
mogelijk hebben gemaakt.
Daarnaast is het Amsterdam Overleg van oordeel dat de bovengrondse stationsdelen langs het tracé een eenvoudige en bescheidener uiterlijk dienen te verkrijgen dan thans het geval zal zijn. Er zijn vele buitenlandse voorbeelden om zich qua eenvoud aan te spiegelen, zoals bij de Londense Underground, de Parijse Métropolitain, de Berlijnse U-Bahn.
Het Amsterdam Overleg zal het op prijs stellen wanneer het de gelegenheid krijgt met U te spreken inzake de aangeduide Noordzuid-onderdelen en het wacht gaarne uw bericht.
Hoogachtend,
drs. M. Jonker, voorzitter
Amsterdam, 10 april 2003
(WS, 10/4/2003)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.