Vereniging bepleit terugbrengen Lijnbaansgracht op het Leidseplein

De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad heeft het dagelijks bestuur van het stadsdeel Amsterdam-Centrum gevraagd het terugbrengen van de Lijnbaansgracht op het Leidseplein ter plaatse van het huidige Kleine Gartmanplantsoen als één van de mogelijke herinrichtingsvarianten te laten uitwerken en t.z.t. samen met andere varianten aan de deelraad en de ondernemers te presenteren.

Zo zag het Leidseplein er in de 19de eeuw uit: de Lijnbaansgracht liep door tot aan de Stadsschouwburg
(op deze foto staat een eerdere versie van het huidige gebouw)
Zo zag het Leidseplein er in de 19de eeuw uit: de Lijnbaansgracht liep door tot aan de Stadsschouwburg (op deze foto staat een eerdere versie van het huidige gebouw)

Het is zeer eenvoudig om het water terug te brengen: de gracht is er gewoon nog en loopt onder het plantsoen door. Bij wegwerkzaamheden in 1978 was de gracht even weer zichtbaar. Het gaat daarbij om een gracht waarbij de VVAB niet verwacht dat de ondernemers in de buurt afwijzend zullen reageren. De ondernemers van het Leidseplein willen de kwaliteit van de openbare ruimte van het plein verbeteren, onder andere door de taxiparkeerplaats te verplaatsen. Volgens de VVAB biedt het tot water bestemmen van het huidige nutteloze plantsoen de ondernemers de zo gezochte kwaliteit. Het terugbrengen van het water zou de mogelijkheid bieden om met bootjes de terrassen van het Leidseplein te bereiken. De terrassen zouden aan het water gemaakt kunnen worden. De attractie van het Leidseplein zou kunnen worden vergroot. Het Leidseplein krijgt een meer Amsterdams karakter.

Het terugbrengen van water in de Amsterdamse binnenstad sluit bovendien aan bij het streven de karakteristieke schoonheid van de Amsterdamse binnenstad te versterken. Die schoonheid wordt voor een belangrijk deel bepaald door de wijze waarop het water is opgenomen in de structuur van de stad. In de 19de en 20ste eeuw zijn er ongeveer zeventig dempingsplannen uitgevoerd met het doel van de waterstad een landstad te maken en ruim baan te geven aan het verkeer. Dat is mislukt, want tegenwoordig hebben we spijt van deze dempingen, omdat het stedenschoon ernstig is aangetast, maar ook omdat we het autoverkeer juist zoveel mogelijk willen terugdringen. In de Amsterdamse binnenstad moet water als 'groen' worden opgevat.

In de afgelopen raadsperiode bleek het niet mogelijk een gracht weer open te graven. De Lijnbaansgracht op het Leidseplein kan de belofte van de vorige periode één gracht open te graven alsnog waarmaken.

Meer lezen:
[Verzoek aan Dagelijks Bestuur] (PDF-bestand)


(WS, 22/7/2006)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.