Dit voorjaar heeft de gemeenteraad besloten het Open Havenfront bij de PH-kade te vergroten, waardoor het eilandkarakter van het Centraal Station verder wordt versterkt. Onder het waterbassin komt een fietsgarage. Plannen waar we als VVAB blij mee kunnen zijn. We vrezen echter dat de goede bedoelingen in gevaar komen door de realisering van 4 pieren van 5 m breed en 20 meter lang waarin het bestemmingsplan voorziet. Het gaat volgens de VVAB niet aan om vele tientallen miljoenen te investeren met als doel het wateroppervlak te vergroten, en dat effect weer grotendeels teniet te doen door het te ontgraven deel vervolgens weer al te vol te zetten met rondvaartvoorzieningen. Dat leidt tot de volgende aanbevelingen:
Ook heeft de VVAB gevraagd af te zien van de laad- en losplaatsen voor touringcars op de Prins Hendrikkade. De touringcars veroorzaken overlast, maar doen bovendien afbreuk aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Ondanks begeleiding door speciale 'stewards' bij het in- en uitstappen, zorgt het sterk toegenomen aantal touringcars de laatste jaren voor steeds grotere problemen. Al jaren geleden zijn er plannen ontwikkeld om touringcars uit de binnenstad te weren. Deze plannen zijn vastgelegd in het 'Touringcarbeleid 2012-2020', maar wachten nog steeds op uitvoering. Bij de 'Passenger Terminal' (PTA) is een speciale P+R-voorziening gecreƫerd, waar de bussen kunnen parkeren en de toeristen kunnen overstappen op het openbaar vervoer. Ook bij de bouw van het nieuwe busstation achter het Centraal Station is rekening gehouden met de opvang van grotere hoeveelheden bussen.
[Zienswijze] (PDF-bestand)
Eerder artikel:
[VVAB blij met vergroting Open Havenfront]
(Uit: Binnenstad 273, november/december 2015)
(HB, 8/10/2015)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.