Als concrete maatregelen noemt de gemeente alleen het niet langer toestaan van bewegende reclame en van steigerdoekreclames. Dit vinden wij niet genoeg om de doelstellingen "een rustiger straatbeeld", "minder reclame" en "meer kwaliteit" daadwerkelijk te kunnen realiseren. Reclame in de openbare ruimte - anders dan bescheiden en dus weinig opvallende gevelreclame - doet doorgaans afbreuk aan de kwaliteit van het stadsbeeld en past niet in een beschermd stadsgezicht als de Amsterdamse binnenstad. De vereniging amendeert het conceptbeleidsplan met een twintigtal concrete voorstellen.
Dit zijn de belangrijkste:
We staan, volgens de VVAB, voor een grote en belangrijke opgave om het beschermd stadsgezicht te beschermen tegen de dreigende ontsiering van de openbare ruimte en het stadsgezicht door Mupi's, led-schermen en andere indringende vormen van reclame. Daarbij gaat het nadrukkelijk ook om de openbaarheid van het publieke domein en het voorkomen van vercommercialisering. Voorkom dat Amsterdam één grote verkoop-etalage, een flipperkast vol lichtgevende beelden wordt.
Overigens heeft de gemeente de inspraaktermijn vanwege de coronacrisis verlengd tot en met 17 april 2020.
Meer lezen:
[Zienswijze VVAB] (PDF-bestand)
(Uit: Binnenstad 297, mrt./apr. 2020)
(WS, 23/3/2020)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel 2 reacties op dit artikel.
Ik stem volledig in met het voorstel van VVAB, mee eens dus
Sheila Briedé-Roqué 15/4/2020 17:30:41
Prima verhaal.
Ik sluit mij hier bij aan.
Groet,
Jan Trooster.
Jan Trooster 14/4/2020 14:06:34
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.