Op 6 februari 2019 start de gemeente een serie gesprekken met ons, Amsterdammers, over de invulling van een belangrijke doelstelling van dit college: de autoluwe stad. Men wil 7000 tot 10.000 parkeerplaatsen opheffen.
Het ligt voor de hand dat dat vooral gebeurt waar veel verschillende verkeersdeelnemers elkaar in de weg zitten. Waar in smalle straten rijdende auto's, geparkeerde auto's, voetgangers, scooters en fietsers gebruik maken van de schaarse openbare ruimte, moeten keuzes worden gemaakt.
En die keuzes vallen dan vooral uit ten nadele van geparkeerde auto's. Zoals onlangs in West, waar besloten is om zestig parkeerplaatsen voor auto's om te zetten in fietsparkeerplaatsen. Een goed streven, lijkt me.
Maar het zou mooi zijn als we er ook echt iets bijzonders aan zouden overhouden, iets wat Amsterdam nog niet heeft. Mijn idee is om de Keizersgracht om te toveren tot een wandelboulevard. Stel je voor: overal waar nu geparkeerde auto's schuin langs de walkant staan, wordt ruimte gemaakt voor een comfortabel voetpad, langs de volle lengte van de gracht, van Brouwersgracht tot Amstel.
Eindelijk rust en ruimte om op je gemak naar de architectuur te kijken. New York heeft de High Line; een ongehoord succes. Parijs heeft het wandelgebied langs de Seine. Waar blijft Amsterdam?
De Keizersgracht telt vele toppertjes. Het Huis met de Hoofden, het Huis Marseille, de Groenlandse pakhuizen, de Groote Keijser, het Huis Saxenburg, Felix Meritis, Huis Van Loon ... Waar het natuurlijk om gaat, is het ensemble, de aaneenrijging van architectuur uit verschillende eeuwen.
Daar in de volle lengte langs te kunnen wandelen, dat moet een feest zijn. Waar kan dat in het centrum van Amsterdam? Overal is het te druk met mensen, te druk met verkeer, te druk met prikkels. Op deze wandelboulevard komt de oude stad echt tot zijn recht.
Waarom juist de Keizersgracht? Het is de mooiste gracht van allemaal: in de 17de eeuw aangelegd als woongracht, in de luwte van het stadsgewoel. Het is ook een gracht die wat verder weg ligt van de allergrootste drukte in de binnenstad. Singel of Herengracht liggen daar te dicht bij.
We willen immers een rustpunt creëren! Daar komt bij dat de Keizersgracht er niet goed bij ligt. Overal amsterdammertjes en lelijke betonklinkers, Ongetwijfeld staat de Keizersgracht op de nominatie om de komende tijd herbestraat of te worden geherprofileerd. Grijp die werkzaamheden aan om eens iets heel anders te doen: een promenade.
Veel auto's, ook van bewoners, staan daar maar te staan en worden weinig gebruikt
Hoe ambitieus dit plan ook lijkt, we moeten het wel in proportie zien. Van Brouwersgracht naar Amstel gaat het om 438 parkeerplaatsen, aan de even kant. Vergeleken met de streefgetallen van het college is dat niet zo'n geweldig groot aantal.
Bovendien kun je het gefaseerd aanpakken: die stukken gracht die toch al aan de beurt zijn voor herbestrating, neem je eerst. Waar walkanten moeten worden hersteld, leg je meteen een stukje promenade aan.
Het gaat er niet om het rijdende (auto)verkeer te weren. De kracht van auto's is de aan- en afvoer van mensen en goederen. Daar heeft de stad voordeel bij. De zwakte is dat ze erg veel plaats innemen. Veel auto's, ook van bewoners, staan daar maar te staan en worden weinig gebruikt.
Kan dit plan op weerstand rekenen? Ja, zeker wel. Parkeerplaatsen opheffen blijft een gevoelig punt. En hoe voorkomen we dat het in plaats van een parkeerplaats een fietsenstalling wordt? Kunnen we verhinderen dat de horeca er bezit van neemt? Hoe voorkomen we dat het een hangplek wordt? En heeft de stad wel behoefte aan weer een attractie erbij?
Genoeg punten om rekening mee te houden. Maar laten we niet met de bezwaren beginnen, dan wordt het nooit wat. En laten we er een paar jaar de tijd voor nemen. Als Amsterdam in 2025 zijn 750ste verjaardag viert ligt die er dan: de promenade Keizersgracht!
(WS, 5/2/2019)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel 2 reacties op dit artikel.
Ik ondersteun de visie van de voorzitter van de VVAB. Stap voor stap en niet de discussie vermijden. In het licht van de verandering in de stedelijke mobiliteit, die er moet komen, een mooie start.
Gerard Oudhaarlem 21/6/2019 12:23:29
Ik denk ook aan de Amstel, de rivier waar Amsterdam zijn naam en bestaan aan dankt. Een wandel promenade van de Dam tot aan het Amstelpark. Met een gietijzeren balustrade met bankjes waar verliefde stelletje zitten. Waar je kunt flaneren. Denk aan de Seine, de Taag de Donau. Er is geen stad in Europ..
[Meer lezen]
Huib van Kollenburg 9/5/2019 10:39:12
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.