In de inspraak werd door de VVAB betoogd dat de ruimte voor Hotel Victoria een kade is en geen plein. Het is geen besloten ruimte,
omdat het maar één gevelwand heeft. Het kan dus nooit een fraai plein worden. Tussen Stationsplein en Dam is er bovendien
geen behoefte aan een extra plein, wel aan het verbeteren van de overgangsgebied tussen de historische binnenstad en
het Stationseiland op een wijze die recht doet aan het karakter van onze stad, immers een waterstad. Het plan het Open
Havenfont te verbreden, verbetert de ruimtelijke kwaliteit van het gebied enorm (zoals blijkt uit de artist's impressions).
De eilandenstructuur wordt versterkt. Aan de einde van de Rode Loper ligt een waterplein waaraan het eiland van het Centraal Station ligt.
Deze kans doet zich slechts eenmalig voor. Het is nu of nooit.
Niet doorgaan van de verbreding betekent dat het College van B & W de zgn. Waterbalans negeert.
Jarenlang is compensatie beloofd voor
dempingen en aanplempingen, waaronder veertig meter aan de IJ-zijde van het Centraal Station ten behoeve
van een busstation. Er gaat wel steeds water weg, maar het lukt steeds maar niet om dit te compenseren. Daardoor
wordt schade berokkend aan het bijzondere karakter van onze waterstad.
Het besluit van het College werd door de VVAB een 'slag in het gezicht' genoemd van maar liefst vier gemeenteraden die
besluiten hebben genomen, evenals van de vele ambtenaren die jarenlang hebben gewerkt aan de
uitvoering van deze besluiten. Zo maakt de zgn. 'knip' in de stadshartlus,
door het verkeer achter langs het Centraal Station te leiden,
de uitvoering van het oude plan mogelijk. Nog in december vorig jaar besloot de gemeenteraad tot de uitvoering van de plannen.
De VVAB had in haar raadsadres enkele alternatieven geopperd voor de fietsenstalling die men op deze locatie wil realiseren. Zo is het heel goed mogelijk de fietsenstalling te combineren met het terugbrengen van het water. De vereniging verzocht deze en andere alternatieven op haalbaarheid te onderzoeken. Dat heeft de raadscommissie het College opgedragen.
In een bijeenkomst in Café Zeppos presenteerde de VVAB aan enkele raadsleden een reeds bestaand plan om over de sporen heen een fietsenstalling te bouwen, een plan dat een paar jaar geleden door Benthem Crouwel is gemaakt en om onduidelijke redenen in de la van ambtenaren is blijven liggen. De kosten daarvan bedragen slechts 20 miljoen euro, dus 30 miljoen goedkoper dan het Collegeplan!
[Achtergrondartikel] (Binnenstad 262)
[Presentatie] (28/2/2014)
[2de raadsadres] (28/2/2014)
[Inspraak VVAB] (6/2/2014)
[Inspraak Els Iping] (6/2/2014)
[Locaties en aantallen stallingsplaatsen in diverse plannen] (6/2/2014)
[Dossier] (6/2/2014)
[Ingezonden brief] (Het Parool, 5 februari 2014)
[Raadsadres] (21 januari 2014)
(WS, 10/2/2014)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.