Sinds kort is de Prinsengracht een beroemd uitzicht armer en een gigantisch
schip rijker. Een twijfelachtige eer. Een aantal buurtgenoten heeft de komst van
'De Lieve', 30 meter lang en 5 meter hoog, nog proberen tegen te houden. Tot op
heden zonder succes. Er loopt nog een zaak bij de Raad van State.
Prinsengracht bij Elandsgracht in 1892/95 (G.H. Breitner). Merk op hoe ruimtelijk de openbare
ruimte is. De stad komt daardoor tot zijn recht.
Prinsengracht bij Elandsgracht met uitzicht op de Westertoren en een gigantisch woonschip
sinds 18 november 2002
Toch zijn er genoeg argumenten tegen dit schip:
Het schip is een Franse boot die veel te groot is voor de gracht. Dat zelfs moet worden gedemonteerd
om te kunnen worden verplaatst. Dit heeft niets te maken met een 'historisch schip' toelaatbaar in
het beschermd stadsgezicht.
Het schip mag hier niet liggen conform de vervangingsregels en het bestemmingsplan en is in
strijd met de 'Visie op het Water' die het stadsdeel zelf heeft laten schrijven.
Het uitzicht van de walbewoners wordt geschaad en een historisch uitzicht op de Westertoren
wordt verpest. Zijn onze zichtlijnen niet meer van belang?
Uit de fotoreportage blijkt duidelijk dat dit schip niet onder
de bruggen door kan. Er is geen sprake van een inklapbaar deel, maar van een bovenstuk
dat met een kraan over de brug moet worden getild. Ons inziens worden de regels daarmee
op onaanvaardbare wijze opgerekt.
Ook het historische karakter zelf van het schip roept vraagtekens op.
Dat het mogelijk is dat een dergelijk schip in de gracht wordt geplaatst, doet ons afvragen of de
Dienst Binnenwaterbeheer wel naar behoren functioneert. Waarom is de Commissie Historische Schepen
niet geraadpleegd? Waarom is de Welstandscommissie geen advies gevraagd? Historische schepen
worden geacht te passen in de historische omgeving van de binnenstad.
Maar het is toch niet vol te houden dat dit 'historische schip' in de historische grachten van Amsterdam
thuishoort? Als dat mag, kan een Mississippi raderboot ook in de Prinsengracht worden afgemeerd.
Ons inziens is er sprake van volkstrekte willekeur. Ons inziens
moet de Welstandscommissie nagaan of een 'historisch schip' past in zijn omgeving. Dat is
hier niet gebeurd.
Fotoreportage
Hier mag het woonschip De Lieve van de gemeente liggen.
Tegenover Prinsengracht 278 t/m 286, vlakbij de Elandsgracht.
Er is vanaf de brug een fraaie zichtlijn op de Westertoren.
Maandagochtend 18 november 2002: een vrachtwagen met hijskraan verschijnt op de brug.
Bij nader inzien blijkt de woonwagen op de achterbak de opbouw van een schip te zijn.
Inmiddels is het woonschip, waar de opbouw bij hoort, ter plaatse gearriveerd.
Daar gaat de opbouw over de brugbalustrade heen.
Volgens de Dienst Binnenwaterbeheer is dit een 'historisch schip'.
Maar met de geschiedenis van Amsterdam heeft het weinig te maken. Vroeger werden er echt
geen onderdelen van boten over bruggen heen getild.
Het 'demontabele deel' van het schip komt op z'n plaats.
Dit gedeelte moet weer met bouten worden vastgemaakt. Demontabel?
Hé, er is nog een onderdeel dat gehesen moet worden. De punt van het schip is eveneens
'demontabel', om het schip onder de bruggen door te kunnen laten varen.
Daar gaat de punt op het schip. Hoezo 'demontabel'?
Daar ligt ie dan: een Titanic in de Prinsengracht.
Zo is het allemaal net echt: een varend schip. 'Maar hoe is het hier
gekomen?' vraagt de voorbijganger straks af.
Dit is het 'inklapbare gedeelte' dat een schip moet hebben om onder de bruggen door te kunnen varen.
Het nieuwe uitzicht van de walbewoners op het water.
Tussen de auto's door was nog net een stuk water te zien, maar dat is voorbij.
Hier mag het woonschip De Lieve van de gemeente liggen.
Tegenover Prinsengracht 278 t/m 286, vlakbij de Elandsgracht.
Er is vanaf de brug een fraaie zichtlijn op de Westertoren.
Het is voorbij.
Hoe lang nog nemen we genoegen met de praatjes van de Dienst Binnenwaterbeheer?
(WS, 16/12/2002)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Reacties
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.