De plankaart met de vier regimes voor hoogbouw (uit Hoogbouwbeleid Amsterdam 2024) |
In juli 2023, een jaar daarvoor dus, had de VVAB uitgebreid commentaar gegeven op de voorgenomen wijziging van het hoogbouwbeleid. In deze inspraakreactie zette de vereniging uiteen waarom het belangrijk is dat er paal en perk wordt gesteld aan de hoogbouwontwikkeling. Deze kan de bestaande stad ernstig aantasten. Amsterdam is een kleinschalige stad op menselijke schaal met een eigen stedenbouwkundige traditie die niet te grabbel mag worden gegooid.
Ook hebben de Amsterdamse erfgoedorganisaties gezamenlijk van zich laten horen over de belangrijkste kritiekpunten. Erfgoedvereniging Bond Heemschut, het Cuypersgenootschap, Stichting Monumenten Amsterdam Noord, de Vereniging Promotie Westelijke Tuinsteden (ProWest) en de VVAB hadden een vijftal wensen geformuleerd.
In het vastgestelde Hoogbouwbeleid Amsterdam zijn verschillende kritiekpunten en aanbevelingen verwerkt. De essentie van het hoogbouwbeleid - om meer hoogbouw in de stad toe te staan - blijft echter overeind. Wel zijn er enkele garanties ingebouwd voor een goede afweging om de grootste rampen te voorkomen. Op de inhoudelijke kritiek dat hoogbouw geen goede stedenbouw oplevert, werd gereageerd dat nergens in de beleidsnota staat dat hoogbouw moet, wel waar het kan en onder welke voorwaarden. Zo zijn er op gebouwniveau kwaliteitseisen gesteld in de vorm van normatieve principes en richtinggevende vuistregels.
Concreet vroegen de Amsterdamse erfgoedorganisaties het volgende aan de gemeente:
1. Heldere kaders
De organisaties vroegen om het Hoogbouwbeleid te beperken tot heldere kaders waar wel en waar niet hoogbouw mogelijk is en de maximale bouwhoogtes serieus te beperken. In ieder geval in het 2 km-gebied rond de binnenstad en daar waar vergelijkbare waarden aan de orde zijn (en geen in principe geen hoogbouw of ja, mits).
2. Zichtbaarheidscriterium
Zichtbaarheidscriterium met de Rembrandttoren als voorbeeld (uit Hoogbouwbeleid Amsterdam 2024) |
De organisaties vroegen om opnieuw een zgn. zichtbaarheidscriterium op te nemen zoals in de Hoogbouwvisie 2011. De stad is dit verplicht vanwege de UNESCO-status van de binnenstad.
Op beide verzoeken hebben aanpassingen plaatsgevonden op de conceptnota. In de vastgestelde beleidsnota zijn nu voor de uitzonderingsgebieden maximale hoogtes aangegeven van 20-40 meter. Hoogbouw boven de 40 meter is binnen de A10-ring, ook in de uitzonderingsgebieden, in principe niet mogelijk. Daarbij is toegevoegd: "afhankelijk van de zichtbaarheid vanuit het UNESCO-gebied". Ook is alsnog, net als in het oude hoogbouwbeleid, de Rembrandttoren opgenomen als voorbeeld voor bebouwing die perspectivisch vanuit het UNESCO-gebied niet hoger mag lijken dan de overwegende hoogte van de bebouwing in het UNESCO-gebied (het zgn. zichtbaarheidscriterium).
3. Hoogbouweffectrapportage (HER)
De organisaties vroegen om de Hoogbouweffectrapportage alsnog verplicht te stellen. Juist als er meer hoogbouw wordt toegestaan, is een dergelijk instrument onontbeerlijk om stedenbouwkundige missers te voorkomen.
Op dit verzoek is in het vastgestelde beleid opgenomen dat bij hoogbouwontwikkeling een inpassingsstudie in omgeving en stad moet worden gedaan. Met deze voorgeschreven studie belooft de gemeente het effect op het stadslandschap, windhinder, schaduwwerking en privacy te onderzoeken en tijdig onderdeel van de interne planvorming te laten zijn. In de gemeenteraad zegde de wethouder op vragen uit de raad toe dat dit nieuwe instrument zal worden geƫvalueerd. De toekomst zal leren of deze HER-light effectief is in het onderzoeken van de inpassing en zo nodig aanpassen van hoogte en locatie van de beoogde hoogbouwontwikkeling.
4. Zeggenschap en participatie van burgers
De organisaties vroegen burgers zeggenschap en participatie te geven over de toekomst van hun eigen stad. Besluitvorming over hoogbouw hoort niet thuis in achterkamers.
In de beantwoordingsnota zegt de gemeente dat de inspraak van de inwoners van Amsterdam via de reguliere processen van plan- en besluitvorming loopt. Maar in de beleidsnota wordt ook beloofd hoogbouwplannen in het begin van het traject voor te leggen aan de openbare vergadering van de Commissie Omgevingskwaliteit (de vroegere Commissie voor Ruimtelijke Kwaliteit). Burgers kunnen ook hier inspreken.
Beleidsnota Hoogbouwbeleid Amsterdam 2024 (PDF-bestand) |
5. UNESCO
De organisaties vroegen de UNESCO te informeren over het beoogde hoogbouwbeleid en de mogelijke gevolgen daarvan voor het Werelderfgoed.
Ook dat belooft de gemeente te doen. Sterker: Zou al gebeurd zijn middels het aan de UNESCO aangeboden managementplan. Echter, in dit document wordt het oude, niet het nieuwe hoogbouwbeleid beschreven (het managementplan dateert immers van 2023). De VVAB gaat ervan uit dat ook het nieuwe hoogbouwbeleid ter beoordeling aan de UNESCO zal worden gestuurd.
[Hoogbouwbeleid Amsterdam] (PDF-bestand)
[Beantwoordingsnota] (PDF-bestand)
[Gezamenlijke inspraakreactie] (PDF-bestand)
[Inspraakreactie VVAB] (PDF-bestand)
Vorige bericht:
[Erfgoedorganisaties willen een beter hoogbouwbeleid]
Meer lezen:
[Wat voor stad wil Amsterdam eigenlijk zijn?] (Binnenstad 312)
[Interview met Sjoerd Soeters] Binnenstad 312)
(WS, 31/7/2024)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.