VVAB steunt autoparkeervrij maken van een hoofdgracht

Met een raadsadres heeft de VVAB gereageerd op het 'inspiratiedocument Parkeervrije Hoofdgracht'. Daarin steunt de vereniging het streven een hoofdgracht in de Amsterdamse binnenstad autoparkeervrij te maken. Wel worden enkele kanttekeningen geplaatst bij de uitvoering.
Autoparkeervrije Herengracht, juli 2020 (foto Walther Schoonenberg)

Het verwijderen van autoparkeerplaatsen dient volgens de vereniging geen nieuwe ontwerpopgave met zich mee te brengen in die zin dat het historisch grachtenprofiel uitgangspunt dient te zijn en te blijven. Dat betekent dat aan de basisconcepten, zoals de regelmatige aanplant van bomen langs het water, de lantaarnpalen onder de bomen en aan de klassieke driedeling van voetpad, rijweg, voetpad, dient te worden vastgehouden. "De ervaring heeft geleerd dat de verhoogde stoepen en meubeleilanden sterk afbreuk doen aan het historisch beeld", schrijft de vereniging in haar zienswijze. De VVAB pleit er daarom voor het historisch profiel als uitgangspunt te nemen en het HIOR hierop aan te passen.

Blijft het wel leeg?

Volgens de vereniging wordt het succes van een parkeervrije gracht vooral bepaald door de vraag in hoeverre de gemeente erin zal slagen de vrijkomende ruimte leeg te houden. Plantsoenen en groenperkjes zullen afbreuk doen aan het historisch beeld. Hetzelfde geldt voor een overmaat aan meubilair als bankjes, nietjes, etc., om nog maar te zwijgen van horeca-terrassen, waarvoor de leegkomende ruimte eveneens zal worden opgeÃĢist. De VVAB doet dan ook de suggestie de ruimte langs het water die vrijkomt door het opheffen van parkeerplaatsen, voorzover deze niet wordt benut om fietsnietjes te plaatsen, te bestemmen als laad- of losruimte en om het transport over water mogelijk te maken. Die ruimte moet dan wel leeg blijven.

[Raadsadres] (PDF-bestand, 368.7 KB)


(WS, 21/9/2021)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.