VVAB steunt autoparkeervrij maken van een hoofdgracht

De VVAB heeft met een raadsadres gereageerd op het 'inspiratiedocument Parkeervrije Hoofdgracht'. Daarin steunt de vereniging het streven een hoofdgracht in de Amsterdamse binnenstad autoparkeervrij te maken. Wel worden enkele kanttekeningen gemaakt bij de uitvoering.
Autoparkeervrije Herengracht, juli 2020 (foto Walther Schoonenberg)

Het verwijderen van autoparkeerplaatsen brengt, volgens de vereniging, geen nieuwe ontwerpopgave met zich mee. Het historisch profiel dient uitgangspunt te zijn en te blijven. Dat betekent dat aan de basisconcepten, zoals de regelmatige aanplant van bomen langs het water, de lantaarnpalen onder de bomen, en de klassieke drie-indeling van voetpad, rijweg, voetpad, vastgehouden dient te blijven. De ervaring heeft geleerd, schrijft de vereniging, dat de verhoogde stoepen en meubeleilanden sterk afbreuk doen aan het historisch beeld. De VVAB pleit er daarom voor het historisch profiel als uitgangspunt te nemen en het HIOR hierop aan te passen door een nieuw grachtenprofiel, namelijk het historische profiel, te introduceren.

Blijft het wel leeg?

Volgens de vereniging wordt het succes van een parkeervrije gracht echter vooral bepaald door de vraag in hoeverre de gemeente er in slaagt de vrijkomende ruimte leeg te houden. Plantsoenen en groenperkjes zullen sterk afbreuk doen aan het historisch beeld. Een overmaat aan meubilair als bankjes, nietjes, etc. doet eveneens afbreuk aan het ruimtelijk beeld. Om nog maar te zwijgen van horeca-terrassen die de leegkomende ruimte eveneens voor een deel zullen opeisen. De VVAB doet dan ook de suggestie de ruimte langs het water die vrijkomt door parkeerplaatsen op te heffen, voor zover niet benut om fietsnietjes te plaatsen, te bestemmen als laad- of losruimte om het transport over water mogelijk te maken. Die ruimte moet dan wel leeg blijven.

[Raadsadres] (PDF-bestand, 368.7 KB)


(WS, 21/9/2021)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.