Dekschuiten

Is dit geen prachtige nostalgische foto uit de dertiger jaren, toen het vrachtvervoer in de Amsterdamse binnenstad veelal door enkele honderden dekschuiten werd ver­zorgd?

De schippers boomden hun schui­ten toen langs de kortste weg, ongehin­derd door enig obstakel, door de grachten naar de plaats van bestemming. Voor lo­kaal goederenvervoer waren zij ideaal. Zij steken niet diep, liggen hoog op het water en zijn, dank zij het vlakke dek, handzaam in het gebruik. Hoe komt het toch, dat dit soort van milieuvriendelijk vervoer in onbruik is geraakt? Zonder bezwaar zouden de dekschuiten (ook wel zolderschuiten genaamd) naast de rondvaartboten en de watertrapfietsen ook nu een goed gebruik van het Amsterdamse water kunnen ma­ken.

Al jaren geleden heb ik betoogd dat de komende verhuizing van het Stadhuis het best oprecht Amsterdamse wijze zou kun­nen geschieden. Er is water voor de deur, zowel op de Oudezijds Voorburgwal als op de nieuwe plaats. Alle paperassen, de gehele bibliotheek, jaargangen Gemeente­blad, apparatuur enz. enz .... hup, de dek­schuiten op en dan varende langs het Ro­kin naar de Amstel! Dit zou op een gewel­dige manier de aandacht op het nuttig gebruik van dekschuiten als vervoermiddel in Amsterdam kunnen vestigen. Deze sug­gestie wordt geheel belangeloos de in­gestelde Werkgroep Verhuizing in over­weging gegeven. Amsterdam zou er beslist de wereldpers mee halen!

Frans Hupsch

(Uit: De Lamp van Diogenes 92/93, juli 1985)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.