De schippers boomden hun schuiten toen langs de kortste weg, ongehinderd door enig obstakel, door de grachten naar de plaats van bestemming. Voor lokaal goederenvervoer waren zij ideaal. Zij steken niet diep, liggen hoog op het water en zijn, dank zij het vlakke dek, handzaam in het gebruik. Hoe komt het toch, dat dit soort van milieuvriendelijk vervoer in onbruik is geraakt? Zonder bezwaar zouden de dekschuiten (ook wel zolderschuiten genaamd) naast de rondvaartboten en de watertrapfietsen ook nu een goed gebruik van het Amsterdamse water kunnen maken.
Al jaren geleden heb ik betoogd dat de komende verhuizing van het Stadhuis het best oprecht Amsterdamse wijze zou kunnen geschieden. Er is water voor de deur, zowel op de Oudezijds Voorburgwal als op de nieuwe plaats. Alle paperassen, de gehele bibliotheek, jaargangen Gemeenteblad, apparatuur enz. enz .... hup, de dekschuiten op en dan varende langs het Rokin naar de Amstel! Dit zou op een geweldige manier de aandacht op het nuttig gebruik van dekschuiten als vervoermiddel in Amsterdam kunnen vestigen. Deze suggestie wordt geheel belangeloos de ingestelde Werkgroep Verhuizing in overweging gegeven. Amsterdam zou er beslist de wereldpers mee halen!
Frans Hupsch
(Uit: De Lamp van Diogenes 92/93, juli 1985)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.