Wie een huis wil bouwen weet waar hij zich aan te houden heeft: de plek, de omvang, de installaties, het uiterlijk, de constructie, de riolering en ga maar door. Er zijn regels voor en dat is maar goed ook, zeker als het gebeurt in een waardevolle omgeving, zoals de Amsterdamse grachten.
Voor woonschepen gelden die regels niet.
Wonen op het water, in een.soort bungalow op een betonnen bak, is een nieuwe woonvorm die nog niet in het systeem past. Waarom zou dat niet mogen? Sinds jaar en dag onderhande len de organisaties van waterbewoners met de gemeente: over ligplaatsen, GEB-aansluiting en gebruik van walkant. Wat wettelijk niet mocht is geleidelijk toegestaan.
Nu gaan B. en W. helemaal overstag, zij menen dat woonschepen 'uitstekend passen in een beleid tot realisering van een compacte stad. Van oudsher hebben schepen mede het stads beeld bepaald, waarvan wonen op het water de jongste verschijning is, op zichzelf bijdragend tot verhoging van de dynamiek en levendigheid van de stad'.
De Vereniging Vrienden van de Amsterdam se Binnenstad zet daar een groot vraagteken achter. Ook de mensen die aan de grachten wonen en werken hebben recht van spreken. Het uitzicht op het water is ook hun zaak. Wat aantrekkelijk is in een woonschepenhaven hoeft nog niet te passen in het mooiste stadsbeeld van Nederland. Het is nog maar de vraag of de rijen woonschepen in de meest uiteenlopende vormen, met hun rokende schoorsteenpijpen en hun lozing in de gracht, nu zoveel bijdragen tot de 'dynamiek en levendigheid' van de bin nenstadswateren. Het is zeker de vraag of het rechtvaardig is dat op het water van alles mag wat het water verboden is.
Daarom organiseert de vereniging een opiniepeiling, vooral onder de mensen die uit hun woning of kantoor uitkijken op de grachten of in hun bestaan afhankelijk zijn van het 'monument Amsterdam'.
Het resultaat daarvan zal medegedeeld wor den aan de Gemeenteraad zodat het kan wor den afgewogen tegen de eisen van de woonschipbewoners.
Wie aan deze opiniepeiling wil meedoen, wordt verzocht de onderstaande strook in te vullen en vóór 31 maart te verzenden of aan de brenger mee te geven. Een postzegel is niet nodig. Op elk formulier is plaats voor vijf namen. Meer formulieren worden op aanvraag toegezonden.
Ondergetekenden:
o erkennende dat voor woonschepen passende ligplaatsen en voorzieningen binnen de gemeentegrenzen nodig zijn,
o zijn van mening dat het aantal woonschepen in de binnenstad (binnen de Singelgracht):
A - geleidelijk moet verminderen
B - op het huidige aantal en de huidige ligplaatsen mag blijven
C - mag worden uitgebreid.
Wie geïnteresseerd is in de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad kan voorts het vakje D aankruisen.
Begin april waren 2230 antwoordkaarten binnengekomen. In totaal bleken 1546 (69,5%) van mening dat het aantal woonschepen in de binnenstad geleidelijk moet verminderen, 458 (20,5%) vonden dat het huidige aantal en de huidige ligplaatsen gehandhaafd konden blijven, terwijl 226 (10%) meenden dat er meer mochten komen.
De uitslag van de enquête wordt het gemeentebestuur aangeboden.
(Uit: De Lamp van Diogenes 91, mei 1985)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.