De Binnen Bantammerstraat is genoemd naar Bantam, dat Nederlands Oost-Indië betekent. Sinds de twintiger jaren hebben zich in deze straat Chinezen gevestigd. Zal de naam van de straat de overgang van Oost naar West voor hen iets gemakkelijker gemaakt hebben? In veel van de winkelruimtes vestigden zich Chinese restaurants, de eerste in Amsterdam.
Het merendeel van de huizen in de Binnen Bantammerstraat staat op de Monumentenlijst. De even kant telt 15 huizen. Aan de oneven kant zijn de laatste paar huizen gesloopt voor de
aanleg van de metro. Het laatste huis in de rij (no. 29) uit 1872 staat helemaal ingepakt op betere tijden te wachten. Aan één kant kan in deze smalle straat worden geparkeerd.
De onlangs gerestaureerde brug met het nummer 283 verbindt de Binnen met de Buiten Bantammerstraat. Dit juweeltje van de Amsterdamse School is ontworpen door J.M. van der Mey en is gebouwd in 1914. Ook hier bevinden zich fraaie lantaarnpalen uit die periode.
Over de brug komen we op het Nieuwe Waalseiland dat in 1644-1646 werd aangeplempt. Rechts van de Buiten Bantammerstraat is de oude bebouwing op dit kunstmatige eiland goed bewaard gebleven. Links van de Buiten Bantammerstraat staat nog één oud eenzaam huis overeind: Binnenkant 12. Links van deze lijstgevel is in 1915 het Scheepvaarthuis gebouwd. Rechts hiervan is een groot gat, dat sinds 1956 door de bedrijven, gevestigd in het Scheepvaarthuis, als parkeerterreintje wordt gebruikt.
Wat meteen in de Buiten Bantammerstraat opvalt zijn de gezelligheid en de rust die het mini-straatje heeft. Sinds augustus 197 4 is het autovrij gemaakt. De straat is hierdoor enorm vooruitgegaan. De bewoners hebben er een verlengstuk van hun huiskamer van gemaakt. Veel groen is door hen zelf geplant. Er is een zandbak met een deksel gekomen. Kinderen kunnen veilig buiten spelen. Katten en honden kunnen op straat zijn zonder het risico te lopen overreden te worden.
De oneven kant van het straatje bestaat uit zeven huizen die tot de oorspronkelijke bebouwing uit circa 1650 gerekend kunnen worden. Alle Amsterdamse geveltypes zijn in dit straatje terug te vinden. De even kant is gesloopt. Achter een muur - door al het groen is die nog nauwelijks te zien - bevindt zich het parkeerterreintje. Als je dit plezierige straatje, waar het monopolie van geparkeerde auto's is doorbroken, zo ziet, vraag je je af, hoe het mogelijk is dat dit op zo weinig plaatsen in Amsterdam is gerealiseerd.
Hans Tulleners
(Uit: De Lamp van Diogenes 63/64, augustus 1980)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.