Al in 2002 probeerden de leden van het Binnenstadsberaad (zie kader) om Amsterdam ook in de openbare ruimte als stad van kunst en cultuur te presenteren. Het Binnenstadsberaad vond de aanleg van de Rode Loper, het visitekaartje van de stad, een mooie gelegenheid voor het plaatsen van diverse beelden en fonteinen op de bovengrondse route van de Noord-Zuidlijn. Daartoe was vanuit het Binnenstadsberaad de Stichting Beelden & Fonteinen opgericht. Jarenlang bleef het op de agenda staan in het jaarlijkse overleg met het stadsdeelbestuur maar dat was hier niet zo gelukkig mee en hield lange tijd vast aan het Handboek Openbare Ruimte van oud-wethouder Guusje ter Horst waarin 'mooi, schoon en leeg' centraal stonden. Pas in 2006 besloot de gemeente voorzichtigjes om in ieder geval te onderzoeken waar eventueel plek zou zijn voor beelden en fonteinen. Daarop werden ook de projectleiders van de Rode Loper enthousiast en zo besloot men om nationale en internationale kunstenaars uit te nodigen voor het maken van een verrassend ontwerp, onverwacht in beeldende zin door materiaal-, water- en lichtgebruik. Het moest bovendien aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals makkelijk te onderhouden, ook het aanzien waard als in de winter het water werd afgesloten en passend in de eeuwenoude traditie van fonteinen op Europese pleinen. Uit de drie, door een speciaal in het leven geroepen kunstcommissie geselecteerde ontwerpen, konden tenslotte alle Amsterdammers samen met de betrokkenen bij de Rode Loper, hun favoriete ontwerp uitkiezen. Dit was niet makkelijk want bekende kunstenaars als Jennifer Tee en Rob Birza waren eveneens uitgenodigd een ontwerp te maken, maar het was Mark Manders die uiteindelijk won.
In een toelichting bij zijn presentatie gaf hij aan dat
hij met dit beeld de ontmoeting en verbinding tussen
mensen wilde uitdrukken. Voor een aantal ondernemers
op het Rokin was het een teleurstelling dat de
fontein niet zoals bijvoorbeeld die op het Leidseplein
water spoot en waar je op de rand kan zitten en pootjebaden.
Maar Henk de Vroom, kunstadviseur en commissielid,
verwoordde de keuze als volgt: 'deze fontein
staat los van de waan van de dag en is van een stille,
tijdloze schoonheid. Alsof hij er altijd al was'.
Voor het verwezenlijken van de fontein werd een projectteam aangesteld met onder meer de ontwerper
Mark Manders, Henk de Vroom en Simon Sprietsma,
de ontwerper van de herinrichting van het Rokin.
Van het begin af aan had Jack Cohen, een groot voorstander
van samenwerking tussen de overheid en het
bedrijfsleven, geroepen dat ook het bedrijfsleven mee
moest betalen aan de fontein. Daartoe werd in 2015 het
Rokin Fonteinfonds opgericht met als voorzitter Willem
Koster (voorzitter van de Vereniging Amsterdam City)
en werd Fleur Gieben als fondsenwerver aangetrokken.
Samen met de leden van de Stichting Beelden & Fonteinen
werden diverse rondjes gemaakt om het bedrijfsleven
enthousiast te krijgen voor dit project. Dit resulteerde
uiteindelijk in een forse bijdrage van de
omringende ondernemers en betrokken organisaties
uit de buurt waardoor de bankjes en een speciale uitgave*
over de geschiedenis van het Rokin en de totstandkoming
van de fontein gerealiseerd konden worden. De
stad is er rijker van geworden, niet in letterlijke maar
zeker in guurlijke zin. Met deze fontein, dit waterkunstwerk,
laat de stad zien aan alle Amsterdammers en
de bezoekers van ons mooie Mokum dat dit een stad is
waar men waarde hecht aan schoonheid en cultuur niet
alleen in musea maar ook in de openbare ruimte. Een
mooi gebaar en de moeite waard om te onderzoeken of
er meer plekken zijn voor fonteinen of waterkunstwerken
in de stad, bijvoorbeeld op het Stationsplein. Dat
zou een mooi visitekaartje zijn.
Eveline Brilleman
Het Binnenstadsberaad is een onafhankelijke club, in 1999 opgericht door een aantal
mensen uit verschillende disciplines en politieke stromingen, maar met een gezamenlijke
liefde voor de Amsterdamse binnenstad. Hun hoofdthema: een gezond, sociaal en
economisch klimaat met onder meer onderwerpen als veiligheid, wonen boven
winkels, terugdringen van de criminaliteit in het wallengebied en meer aandacht voor
kunst en cultuur in de openbare ruimte.
Het Binnenstadsberaad hoopt meer fonteinen te realiseren op de bovengrondse route
van de Noord-Zuidlijn. Ook de organisatie Amsterdam Oude Stad, die met een
website de aandacht vestigt op de diversiteit aan winkels, horeca en bezienswaardigheden
in het oude stadsdeel, is voortgekomen uit een initiatief van het
Binnenstadsberaad.
(*) Maria Barnas en Endre Timár, Rokin Fontein/ Rokin
Fountain, Amsterdam (Roma Publications) 2017
verkrijgbaar via boekhandel Scheltema
(Uit: Binnenstad 285, januari/februari 2018)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.