Steigerdoekreclame binnenstad afgeschaft

Op de deelraadsvergadering van stadsdeel Centrum van 29 mei werd de steigerdoekreclame formeel afgeschaft door het intrekken van artikel 5.2 1ste lid onder c van de beleidsregels gevelreclame. Het historische besluit om de steigerdoekreclame in het centrum definitief uit te bannen is het eerste resultaat van de aanwijzing van de Amsterdamse binnenstad als Unesco Werelderfgoed. Het voorstel werd aangenomen met alleen de stemmen van VVD en D66 tegen.
Voorbeeld van een megareclame op het Muntplein (foto: Rudolf Rijpma)
Zo kan het ook! Steigerdoek met opdruk van gevel in Diest, België (foto: Walther Schoonenberg)

De VVAB heeft vanaf 2005 de Reclamewerkgroep van het Wijkcentrum d’Oude Stadt gesteund in een niet altijd gemakkelijke strijd tegen de steigerdoekreclame. Wij vonden de schreeuwerige steigerdoekreclame in strijd met het vigerende beleid om de reclame in het beschermd stadsgezicht zoveel mogelijk terug te dringen. Wij werden daarin gesterkt door een uitspraak van de Unesco bij de aanwijzing van de binnenstad op de Werelderfgoedlijst op 1 augustus 2010. Amsterdam werd opgedragen: “Pursuing the application of measures to eradicate aggressive advertising hoardings and video screens on scaffolding and work-site fences inside the property” (zie: Unesco plaatst Amsterdam op de Werelderfgoedlijst). Een uitspraak die niet de VVAB, maar de Reclamewerkgroep door lobbyen bij de Icomos voor elkaar heeft gekregen.
Maar hoe kon het resultaat worden verzilverd? De VVAB heeft over dit onderwerp meerdere keren gesproken met het Bureau Werelderfgoed - meerdere keren samen, een enkele keer onafhankelijk van de Reclamewerkgroep - en er is ook een bespreking geweest met stadsdeelbestuurder Boudewijn Oranje. Inmiddels was het wel duidelijk dat er geen politiek draagvlak meer was voor de steigerdoekreclame. Het Bureau heeft de VVAB gevraagd wat zij een acceptabele oplossing zou vinden. De VVAB heeft voorgesteld reclame op steigerdoeken te verbieden, maar wel de sponsoring van een gevelprint mogelijk te maken. De sponsor mag zijn naam en logo onderaan het doek afdrukken, op een beschaafde wijze. Het stadsdeel heeft vervolgens vier varianten aan de deelraad voorgelegd, waarvan de eerste variant gelijk is aan het VVAB-voorstel en de omvang van de sponsorreclame is vastgesteld op 10% van het geveldoek. De andere varianten betekenden geen afschaffing, maar beperking van de steigerdoekreclame tot de eerste verdieping, 25% en 50% van het geveloppervlak, boven de begane grond.

In de raadscommissie van 13 december 2011 sprak een meerderheid zich uit voor het meest vérgaande voorstel. Het DB zegde toe de steigerdoekreclame medio 2012 af te schaffen, omdat lopende contracten moesten worden gerespecteerd. Een regeling voor gevelprints, in overeenstemming met het VVAB-voorstel, volgt nog.

WS

Meer lezen:
[Unesco plaatst Amsterdam op de Werelderfgoedlijst] (Binnenstad 242)
[Steigerdoekreclame in strijd met aanwijzing Werelderfgoedlijst] (Binnenstad 236)

(Uit: Binnenstad 252, jun./jul. 2012)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.