Het is werkelijk jammer dat de feestdagen alweer voorbij zijn, want voor de liefhebbers van
het oude Amsterdam is De gevelstenen van Amsterdam een ideaal cadeau. Het is een gids,
keurig alfabetisch geordend op straatnaam, voor degenen die van gidsen houden. Het is ook
leerzame lectuur, voor de lezer die de gedegen inleiding tot zich neemt. Maar het is bovenal
een bladerboek. Het catalogusdeel is een betoverende caleidoscoop die een stad evoceert uit
een ver verleden: het Amsterdam zonder moderne huisnummering. Vaak wordt gedacht dat er
een scherpe grens getrokken kan worden tussen de prehistorie enerzijds, die geen geschreven
bronnen heeft achtergelaten, en het gedocumenteerde verleden anderzijds. Deze grenslijn is
echter een fictie, die vooral van pas komt om verschillende academische disciplines een eigen
plaats te geven. In werkelijkheid vormt ook het verleden van een tamelijk moderne stad als
Amsterdam een raadsel dat niet alleen uit geschreven bronnen bestaat – die overigens veel
minder betrouwbaar zijn dan men maar al te graag aanneemt – maar waarbij ook materiële
geschiedenis van essentieel belang is. Archeologie, bouwgeschiedenis en het verhaal op papier
vormen in feite een naadloos geheel, en in dit geheel vormt de gevelsteen een wel heel
bijzonder historisch gegeven.
Wie bladert door De gevelstenen van Amsterdam wordt zoetjesaan opgenomen in een
droomstad, die door de mist van het verleden nog maar moeilijk te ontwaren is. Het Huis met
de Hoofden, voor de postbode Keizersgracht 123, herkennen we nog, maar dan verdwalen we
in de oude handelsmetropool. De stad kan echter ook zonder een Cito-stratenplan gelezen
worden. Daar is ‘DE GECROONDE RAEP’, en vroeger wist iedereen waar dat was, op de
Oudezijds Achterburgwal. Het is overigens een wonderlijk kunstwerk, dat spot met alle
denkbare esthetische conventies. Zo passeren tijdens deze wandeling, die zelfs het duurste
reisbureau niet kan aanbieden omdat de reis naar het verleden technisch niet mogelijk is, de
meest wonderlijke voorstellingen, vaak weergegeven met de onbekommerde vrijheid van een
hedendaagse striptekenaar. ‘D’ GEKROONDE WATERHONT’ doet sterk denken aan de
kennissen van de Paroolkater Heinz. Ook Noorderkerkstraat 14 is uiteraard present: ‘HET
GELOOF HOOP EN LIEFDEN’. Taalkundig is de gevelsteen geen meesterwerk, kunstzinnig
ook niet, maar wie er dagelijks langs fietst, beseft toch dat deze drie woorden de essentie van
de Europese samenleving kernachtig samenvatten.
Vincent van Rossem
Onno W. Boers, Pancras van der Vlist, De gevelstenen van Amsterdam, Hilversum 2007. Prijs: € 29,-.
(Uit: Binnenstad 226, februari 2008)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.