De Westerstraatgarage krijgt maximaal 1050 parkeerplaatsen, de Elandsgracht 585. De bouw onder de Elandsgracht gaat ruim 25miljoen euro incl BTW bedragen als er één parkeerlaag komt en 43,5 miljoen euro bij drie lagen. Voor de Westerstraat zijn deze bedragen respectievelijk 40 en 68 miljoen euro. Deze kosten moeten uit de parkeergelden komen.
De Westerstraat is volgens het haalbaarheidsonderzoek,na het maken van een gracht, economisch gezien het kwetsbaarst. De markt moet bijvoorbeeld tijdelijk of definitief naar de Lindengracht met minder marktplaatsen en er zullen minder bezoekers komen. Als de markt na de werkzaamheden teruggaat naar de Westerstraat zullen er ook minder kramen zijn dan nu. Een nadeel van een gracht aan de Westerstraat is ook dat er geen echte nieuwe vaarroute bijkomt omdat die nieuwe gracht alleen gebruikt kan worden door kleine bootjes. Het opengraven van de Elandsgracht geeft uitbreidingsmogelijkheden voor passagiersvervoer over het water waarbij een overstapmogelijkheid naar tram en bus op de Lijnbaansgracht gemaakt kan worden. De Dienst Binnenwaterbeheer heeft daarom op nautische gronden een lichte voorkeur voor ontdemping van de Elandsgracht.
De nieuwe gracht wordt acht meter breed, net als de huidige parkeerterreinen daar en is
vergelijkbaar met de Oudezijds Achterburgwal. Voor een gracht aan de Westerstraat zijn
zeven bruggen nodig, voor de Elandsgracht drie of vijf. In het haalbaarheidsrapport staat dat
het Bureau Monumenten en Archeologie het plan voor het ontdempen van een of meer
grachten ondersteunt. “Het kan bijdragen tot versterking of herstellen van de
stedenbouwkundige structuur van de stad. Het woord “kan”wordt met opzet gebruikt omdat
het hergraven van een gracht ook uitgelegd kan worden als het zogenaamd
“terugrestaureren”dat door BMA niet wordt onderschreven.” Het dagelijks bestuur van het
stadsdeel centrum ziet herstellen van de oorspronkelijke waterstructuur als versterking van het
binnenstadskarakter. “We kunnen de stad bouwkundig en stedenbouwkundig repareren,
zonder in doelloze nostalgie te vervallen.”
Naast de nieuwe gracht komt een strook van 2.50 meter en een rijweg van 3.50 meter. In de
strook komen bomen, straatmeubilair en laad- en losplaatsen. Via een parkeerfonds dat
gevoed wordt door het verhogen van de parkeertarieven in de binnenstad, zullen de
parkeertarieven voor bewoners en bedrijven aan de nieuwe gracht laag zijn: 80 euro per
maand.
Voor de parkeergarages heeft het stadsdeel de keuze tussen een tot drie parkeerlagen. Het centrale stadsbestuur onderzoekt of het mogelijk is op kosten van de centrale stad een vierde laag aan te brengen. Als die vierde laag er komt, zullen de in- en uitritten aan de Marnixstraat kunnen komen, bij de Elandsgracht naast het hoofdbureau van politie, bij de Westerstraat bij het Marnixplein en/of Marnixstraat. Het naar buiten verplaatsen van de in- en uitgangen is bij de Westerstraat veel problematischer. Wethouder Frankfurther: “ We zullen echter onderzoeken of het mogelijk is om ook bij minder dan vier parkeerlagen die in- en uitritten naar buiten te brengen.”
De parkeergarage Europarking op de Marnixstraat staat vaak vol en is op zoek naar uitbreiding. Een garage onder de Elandsgracht zou hierin kunnen voorzien, aangezien de plannen voor de Appeltjesmarkt nog zeer onzeker zijn. Een garage onder de Westerstraat zal kunnen voorzien in de toegenomen parkeervraag vanuit het nieuwe Marnixbad. “Met andere woorden,”aldus de nota, “zelfs als er geen gracht zou worden teruggebracht zijn beide locaties zeer geschikt om te investeren in een ondergrondse parkeergarage.”
Voor het opengraven zal het stadsdeel een subsidie van het ministerie van verkeer en
waterstaat krijgen. Voor de Westerstraat 975.000 euro, voor de Elandsgracht 540.000 euro.
Het ministerie vindt een nieuwe gracht belangrijk voor de bestrijding van regionale
wateroverlast.
Na de inspraakavond op 29 september in de Rode Hoed wordt in het laatste kwartaal van
2004 een keuze uit de twee grachten gemaakt en zal de financiële haalbaarheid onderzocht
worden. Volgens wethouder Frankfurther ziet die uitkomst er gunstig uit. Het definitieve en
financiële besluit valt in het vierde kwartaal van 2005. Het begin van de werkzaamheden is
gepland voor eind 2007 begin 2008. De bouwtijd wordt anderhalf tot twee jaar.
Frans Heddema
[Haalbaarheidsonderzoek Opengraven Grachten] (PDF-bestand)
(Uit: Binnenstad 207, september 2004)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.