Hecht geworteld in de vaktradities van de echte, de figuratieve beeldhouwkunst, geschoold op de Antwerpse Academie, laat Bayens zijn beelden hun verhaal vertellen in de omringende stedelijke ruimte. Multatuli is een dynamische profetenkop op een schetsmatig aangegeven halffiguur. Stuyvesant staat op een fontein vanwaar hij kwaad kijkt naar de ramen van de Compagniezaal. Daar vergaderden de bewindhebbers van de WIC, de heren XIX, die te zuinig waren om hem de nodige schepen en soldaten te sturen om de vestiging Nieuw Amsterdam tegen de Engelsen te verdedigen. Vandaar dat Nieuw Amsterdam New York is geworden. Met dezelfde impressionistische boetseertoets, maar heel anders van expressie is de schoolmeester Theo Thijssen op een bankje naast een leerling. Het is een mooi gecomponeerde groep, waarin Bayens de vaderlijke zorg van de onderwijzer en de concentratie van de leerling in hun onderlinge verbondenheid héél mooi tot uitdrukking heeft gebracht. Van beelden van dit gehalte kan de stad er nog wel een paar gebruiken!
Geurt Brinkgreve
(Uit: Binnenstad 202, november 2003)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.