Verloedering

Er is weer een nieuw woord opgedoken in de discussie over de toekomst van de binnenstad “verthemaparkisering”. Dat stond drie kolommen breed in Het Parool (2 februari), boven het verslag over een door het wijkcentrum d’Oude Stadt georganiseerde discussieavond.

Onderwerp was de vrees dat het Rokin de trekken gaat vertonen van het Damrak en daar had niemand een goed woord voor over. Het vertrek van het gerenommeerde veilinghuis Sotheby geldt als alarmsignaal. De route Damrak-Rokin, uitstralend (of voortwoekerend) naar Rembrantplein en Leidseplein, verwordt tot “fun city”, waar “goedkope toeristen komen vreten, zuipen en gokken, op zoek naar seks en drugs”, aldus het verslag. Wiens schuld is dat? “Van de niet-geïnteresseerde politiek”, zeiden de woordvoerders van ondernemersvereniging “uitpuilende prullenbakken, fietswrakken en vooral onvoldoende parkeerruimte, de consument blijft niet weg vanwege de winkeliers die met feestelijke vlaggen proberen klanten te trekken, maar vanwege het ontbreken van parkeergelegenheid”. In die optie bestaat de verloedering helemaal niet, massa is kassa, hoe het publiek zich op straat gedraagt, is niet de zorg van de winkelier. De reclame is juist feestelijk.

Verloedering en reclame-wildgroei
op het Damrak

De zaal sprak duidelijke taal: “alle reclameborden, vlaggen en schreeuwend straatmeubilair moeten weg”. Wethouder Krikke draaide het betoog van de winkelier om: “sterke ondernemersverenigingen moeten het tij keren, en de verdiepingen boven de winkels moeten weer bewoond worden”. De wethouder ziet over het hoofd - maar dat gebeurde voor haar tijd -, dat het ongelukkig plan van de “rode loper”, omzoomd door de peperdure vulgariteit van de kermisachtige lantaarns, een gemeentelijke smaakmaker is geweest en dat de reclame chaos wel iets te maken heeft met het precario die de gemeentelijke belastingdienst wil vangen. De nu geldende voorschriften voor nieuwe buitenreclame zijn wel wat strakker dan de vorige maar het kost veel geld en geduld om de rommel geleidelijk terug te dringen. Dat laatste geldt ook voor het wonen boven winkels. Een gemeentelijke projectgroep stimuleert projecten in die richting en heeft resultaten bereikt, maar het is telkens opnieuw een moeilijke puzzel om die woningen op een brandveilige manier te ontsluiten.

Het is goed dat het wijkcentrum het ‘themapark fun city’ aan de orde heeft gesteld. Er zal een duidelijk beleid, met een pakket aan maatregelen en voldoende budget nodig zijn om de boze geest weer in de fles te krijgen.

Zondagavond 19 maart pakte Felix Rottenberg hetzelfde thema op in een indringende t.v.-reportage, nu over de Leidsestraat. Het zijn dezelfde symptomen: leegstand boven de winkels, schreeuwende reclame, het verdwijnen van oude kwaliteitszaken, de vervuiling door open-pui-bedrijfjes. Wethouder Stadig kwam in beeld en verklaarde wat lacherig dat hij andere prioriteiten aan zijn hoofd had.

Geurt Brinkgreve

(Uit: Binnenstad 181, maart/april 2000)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.