Opluchting en felicitaties bij de technici die jaren aan het project hebben zitten tekenen en rekenen, bij de politici die er veel prestige in hadden geïnvesteerd en, bovenal, bij de aannemers die uitkijken naar profijtelijke opdrachten. Tot het laatst hebben het Metroplatvorm en de vereniging De Bovengrondse, gesteund door onze vereniging en vele anderen, argumenten en gegevens aangedragen, wat met respect werd opgemerkt in het Kamerdebat.
In een zo lange voorbereidingstijd komt echter bij degenen die moeten beslissen het moment, waarop niet meer naar argumenten pro of contra wordt geluisterd. Dat is, niet rationeel, maar emotioneel, een gepasseerd station, de trein is al veel verder. Dan gaat de discussie voort over procedures, randverschijnselen en condities, niet meer over de vraag, of deze metrolijn voor Amsterdam nuttig of nodig is.
De contra-argumenten zijn nog steeds:
Het besluit is nu genomen. De anti-Noord/Zuidlijn-dossiers kunnen opgeborgen (of weggegooid) worden. Wij hopen dat de bezwaarmakers ongelijk zullen krijgen en dat bij de uitvoering de risico's en de schadelijke neveneffecten zullen worden ondervangen. Dan hebben de inspanningen van het Metroplatform en de Bovengrondse toch zin gehad.
Geurt Brinkgreve
(Uit: Binnenstad 179, november 1999)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.