Klein rekenfoutje

"Wij zijn er helemaal klaar voor", zei wethouder Köhler (GroenLinks) in de Vaste Kamercommissie in december. Zodra in Den Haag de geldkraan wordt opengedraaid beginnen de werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn.

Alles is ontworpen en uitgerekend. Het heil van Amsterdam hangt er van af. Twijfel aan de onfeilbaarheid is bijna stadsverraad. En ziedaar: het Gemeentelijk Havenbedrijf ontdekte dat als de ondertunneling van het IJ volgens het plan wordt uitgevoerd, de grote cruiseschepen de terminal aan de Oostelijke Handelskade die daar in aanbouw is, niet kunnen bereiken. De tunnel ligt zo'n 60 cm te hoog. "Zou er niets gebeuren", zo meldt 'Het Parool' van 10 april, "dan scheelt dat Amsterdam tien tot twaalf grote cruiseschepen per jaar. Die zouden naar een andere stad moeten uitwijken". Vervelend natuurlijk, maar geen nood. Het ontwerp kan nog worden aangepast. Dat kost slechts anderhalf miljoen extra, en Den Haag betaalt het toch. Zouden er nog meer verrassingen 'onder de pet' zitten?

Geurt Brinkgreve

(Uit: Binnenstad 176, mei 1999)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.