De metrodiscussie

De beslissing over de Noord-Zuidlijn ligt niet meer in het Stadhuis-Muziektheater, maar op het Binnenhof. De Tweede Kamer hield op 3 december een hoorzitting. Burgemeester Patijn voerde de gemeentelijke delegatie aan. "We zijn er helemaal klaar voor", zei hij. "Hij had er allang moeten liggen", vond de voorzitter van de Kamer van Koophandel.

De hoeveelheid glossy reclamemateriaal was omvangrijk, meldde 'Het Parool' van 4 december 1998. Dat was te verwachten. Gemeentelijke instanties produceren een lawine van zelfverheerlijkend drukwerk. "Ik heb vanmiddag niets nieuws gehoord", zei wethouder Köhler na afloop. Ook die mededeling kon worden verwacht; wie niet luisteren wil naar van het eigen standpunt afwijkende meningen, hoort nooit iets nieuws. De Vaste Kamercommissie voor Verkeer luisterde echter wel met aandacht naar een reeks insprekers: Platform Metro, reizigersorganisatie Rover, Milieucentrum Amsterdam, en vele anderen. Hun boodschap was, met tal van varianten: bespaar de stad deze ramp. "Is het project wel de moeite waard als de lijn straks niet wordt doorgetrokken de regio in? Purmerend en Zaanstad zijn sceptisch", aldus het verslag.
De volgende dag kwam een vijftal Kamerleden zelf kijken op uitnodiging van het Platform Metro. Bij een nabespreking in de sociëteit van Arti et Amicitiae lag 'De Telegraaf' op tafel, waarin stond: "Zaanstad en Purmerend wijzen de Noord/Zuidlijn af". Beide gemeentebesturen maken er bezwaar tegen dat Amsterdam het doet voorkomen alsof de hele regio het plan steunt, wat bepaald niet het geval is. Purmerend en Zaanstad geven de voorkeur aan verbetering van het bestaande systeem van openbaar vervoer. Dat is ook de bedoeling van het Metro Platform en de andere Amsterdamse insprekers voor onze eigen stad.
De herinnering komt boven aan de discussie in de jaren zeventig over de brede verkeersweg die volgens het ruim twintig jaar oude wederopbouwplan door de Nieuwmarkt zou moeten lopen. Ook toen werd het gemeentebestuur gesteund door de Kamer van Koophandel en de winkelorganisaties. Geen gezeur, plan is plan, niet terugkomen op vroegere besluiten. In ons vorige nummer stond het spannende verhaal, hoe de gemeenteraad met één stem meerderheid besloot dat de Nieuwmarktbuurt moest worden herbouwd volgens het historische stratenpatroon.
Nu is het niet de gemeenteraad die beslist, maar de Tweede Kamer, die akkoord moet gaan met een miljardeninvestering voor het ruim dertig jaar oude plan om een metrolijn dwars door de binnenstad te boren. Als Zaanstad en Purmerend niet meedoen, dan is de pretentie dat het Gemeentevervoerbedrijf het regionale vervoer moet regelen, een leeggeprikte ballon.
De op de hoorzitting volgende zitting van de Tweede Kamer bracht geen besluit. De beslissing is doorgeschoven naar 1999.

Geurt Brinkgreve

(Uit: Binnenstad 174, januari/februari 1999)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.