De hoeveelheid glossy reclamemateriaal was omvangrijk, meldde 'Het Parool' van 4
december 1998. Dat was te verwachten. Gemeentelijke instanties
produceren een lawine van zelfverheerlijkend drukwerk. "Ik heb
vanmiddag niets nieuws gehoord", zei wethouder Köhler na afloop.
Ook die mededeling kon worden verwacht; wie niet luisteren wil
naar van het eigen standpunt afwijkende meningen, hoort nooit
iets nieuws. De Vaste Kamercommissie voor Verkeer luisterde
echter wel met aandacht naar een reeks insprekers: Platform
Metro, reizigersorganisatie Rover, Milieucentrum Amsterdam, en
vele anderen. Hun boodschap was, met tal van varianten: bespaar
de stad deze ramp. "Is het project wel de moeite waard als de
lijn straks niet wordt doorgetrokken de regio in? Purmerend en
Zaanstad zijn sceptisch", aldus het verslag.
De volgende dag kwam een vijftal Kamerleden zelf kijken op
uitnodiging van het Platform Metro. Bij een nabespreking in de
sociëteit van Arti et Amicitiae lag 'De Telegraaf' op tafel,
waarin stond: "Zaanstad en Purmerend wijzen de Noord/Zuidlijn
af". Beide gemeentebesturen maken er bezwaar tegen dat Amsterdam
het doet voorkomen alsof de hele regio het plan steunt, wat
bepaald niet het geval is. Purmerend en Zaanstad geven de
voorkeur aan verbetering van het bestaande systeem van openbaar
vervoer. Dat is ook de bedoeling van het Metro Platform en de
andere Amsterdamse insprekers voor onze eigen stad.
De herinnering komt boven aan de discussie in de jaren zeventig
over de brede verkeersweg die volgens het ruim twintig jaar oude
wederopbouwplan door de Nieuwmarkt zou moeten lopen. Ook toen
werd het gemeentebestuur gesteund door de Kamer van Koophandel en
de winkelorganisaties. Geen gezeur, plan is plan, niet terugkomen
op vroegere besluiten. In ons vorige nummer stond het spannende
verhaal, hoe de gemeenteraad met één stem meerderheid besloot dat
de Nieuwmarktbuurt moest worden herbouwd volgens het historische
stratenpatroon.
Nu is het niet de gemeenteraad die beslist, maar de Tweede Kamer,
die akkoord moet gaan met een miljardeninvestering voor het ruim
dertig jaar oude plan om een metrolijn dwars door de binnenstad
te boren. Als Zaanstad en Purmerend niet meedoen, dan is de
pretentie dat het Gemeentevervoerbedrijf het regionale vervoer
moet regelen, een leeggeprikte ballon.
De op de hoorzitting volgende zitting van de Tweede Kamer bracht
geen besluit. De beslissing is doorgeschoven naar 1999.
Geurt Brinkgreve
(Uit: Binnenstad 174, januari/februari 1999)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.