De stoomwals rolt verder

Parkeerkelders

Tegelijk met een uitnodiging voor de presentatie van de drie grote bouwprojecten De Kolk, de Vendex driehoek en de vernieuwing van V. en D., ontvingen wij de voordracht aan de Raad om voor 41,5 miljoen (excl. BTW) de onder De Kolk te realiseren parkeergarage aan te kopen.

"De ABN/ AMRO-bank acht zelfstandige exploitatie niet mogelijk op kostendekkende basis. De Dienst Parkeerbeheer ziet daartoe wel mogelijkheden", zo meldt de voordracht. Nu zit de bank ruimer in de slappe was dan de gemeente en kunnen de bankiers over het algemeen beter rekenen. Mocht de investering van een ton per jaar per parkeerplaats toch niet rendabel blijken, dan draait de gemeente er voor op. Parkeerbeheer heeft nog meer sterke nummers op zijn programma; onder de Nieuwezijds Voorburgwal bij de postzegelmarkt, de Singelgracht bij het Leidseplein, het Rokin en het Weteringcircuit. Voor elke organisatie is zo'n opdracht een interessante zaak. Dat betekent studie, ontwerpen of laten ontwerpen, straks grote bouwwerken en vervolgens beheer. Kortom: werkgelegenheid. Wordt de stad jarenlang op al die plekken onbegaanbaar door de enorme bouwputten? Dat is niet de zorg van Parkeerbeheer. Zou de auto-overlast in de binnenstad echt verdwijnen door een paar duizend peperdure ondergrondse parkeerplaatsen? De gemeenteraad heeft gekozen voor "autoluw" en de winkeliers zijn bang voor het verlies van de klanten die zich te goed achten voor het openbaar vervoer. Is het verantwoord, daarvoor een half miljard te besteden, terwijl onderwijs, monumentenzorg en tal van andere voor de stad en haar bewoners nodige zaken tot op het bot worden uitgeknepen? Die verantwoordelijkheid rust niet op de Dienst Parkeerbeheer.

(Uit: Binnenstad 145, april 1994)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.