Metronieuws

De november-brief van Platvorm Metro-vereniging De Bovengrondse meldt het volgende: "De enveloppen van de aannemers zijn binnen en het projectbureau is aan het rekenen. Onderhandelingen moeten leiden tot zes contracten voor het eerste stuk Noord/Zuidlijn". Vier diepe stations, een geboorde tunnelbuis en een zinktunnel onder het IJ. Als de kosten bekend zijn mag de gemeenteraad de knoop doorhakken, bijlappen, wachten of stoppen.

Ondertussen zijn alternatieve varianten bekeken. Ook zijn de gevolgen van uitstel of zelfs afstel bezien. Het rapport is klaar, maar blijft geheim. Het komt pas op tafel als de resultaten van de aanbesteding bekend zijn. Dat kan maanden duren". Intussen lopen de beroepsprocedures door, tegen de bestemmingsplannen, de bouwvergunningen, het ontbreken van voldoende veiligheidsvoorzieningen en zo meer. Het laatste debat in de gemeenteraad over de noord/Zuidlijn vond eind september plaats. Aanleiding was een rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) waarin gewaarschuwd werd tegen de gevaarlijke nooduitgangen bij brand. De gemeenteraad deed daar luchthartig over. De risico's waren 'aanvaardbaar'! De kans dat er zoiets gebeurt is kleiner dan de kans dat de Eiffeltoren omvalt, zei een raadslid. Op de fiets loop je een groter risico vulde een collega aan. Eén ding is duidelijk: het huidige gemeentebestuur heeft er geen zin meer in om over het project te praten, laat staan: te denken. Ogen en oren dicht, dat geeft rust en ruimte voor leuke opmerkingen. Wel worden nu verkiezingsprogramma's opgesteld waar veiligheid en herstel van het vertrouwen in de politiek hoog gewaardeerd worden.

Geurt Brinkgreve

(Uit: Binnenstad 191, december 2001.)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.