De opdracht houdt in dat de prent een herkenbaar Amsterdams
gegeven in beeld moet brengen. De kunstenaar is vrij in de keuze
van dat onderwerp en van de grafische techniek.
Onder de achttien prenten die aan het hierbij afgebeelde werk van
Heidi Daamen voorafgingen, zien we etsen, litho's en houtsneden,
zowel in zwart-wit als in kleur. Heidi Daamen gebruikte een
gemengde techniek: linosnede voor het krachtige lijnen- en
vlakkenspel, zeefdruk voor drie zachte achtergrondtinten.
Ook de variatie in de onderwerpen is groot geweest in onze serie
"Prenten van Amsterdam". Er zijn bladen bij die, naast hun
artistieke waarde, ook al een documentaire betekenis hebben
gekregen, zoals de bouwput van de Kolk, door Wendelien Schönfeld
uit 1995, of de herstellingen voor het Stadhuis-Muziektheater uit
1982 en de toren van de verbrande Muiderkerk in 1991, beide door
Clemens Merkelbach van Enkhuizen. Die situaties zijn alweer
voorbij. Frans de Jong toonde de wijdheid van het IJ in zijn
kleurhoutsnede uit 1994, en Charles Donker liet in 1996 zien,
hoeveel nuances in grijs er te vinden zijn in een oude gemetselde
muur. Een verrassende variatie bracht in 1997 Thom de Laat met
zijn satirische etsen in de vorm van een blad postzegels,
getiteld "De Verenigde Staten van Amsterdam". Een verrassing
bracht ook ditmaal Heidi Daamen door haar keuze van het
Vondelpark.
Het Vondelpark is weliswaar een unicum in het register van de
krachtens de Wet beschermde monumenten, maar ook de mooiste
bomen, struiken en vijvers zijn op zichzelf niet herkenbaar
Amsterdam. Wel kenmerkend voor dit park is de intensiteit van het
gebruik. Er zijn weinig plekken in de stad, waar zóveel mensen zó
dankbaar zijn voor wat ze om zich heen zien, als het Vondelpark
op een zomerse zondag. Dat 'gebruik' van het park verandert
voortdurend. Ruiters zijn sinds de openstelling in 1865 zeldzaam
geworden, koetsen zijn verdwenen, fietsers namen toe, bejaarde
wandelaars en moeders met kinderwagens zijn er zeker van het
begin af bij geweest.
Een nieuw element zijn de skaters. Zij zijn in korte tijd zo
talrijk geworden op de geasfalteerde wegen dat de fietsers en
wandelaars moeten uitwijken. Onbekommerd zwieren ze door het
park. Dat heeft Heidi Daamen in beeld gebracht. Het onderschrift
en de gietijzeren muziektent met het jaartal 1873 geven aan dat
het over het Vondelpark gaat. Het jaartal 1998 op het vest van de
jongen is de datering, een vogel vliegt weg, een hond blaft tegen
het jeugdige paar, een kind blijft met moeite overeind.
Het is een feestelijke prent die Heidi Daamen aan de serie van
onze vereniging heeft toegevoegd.
Geurt Brinkgreve
(Uit: Binnenstad 175, maart 1999)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.